Varför inte?

Helt ärligt, på frågan "hur mår du?", hur ofta väntar du dig eller till och med antar att svaret blir "bra"? Jag vet att jag gör det hela tiden. Ibland blir jag nästan lite illa till mods när personen jag frågat gör en grimas och jag ser att han eller hon förbereder sig på att säga "inte så bra" eller "kunde varit bättre" eller något annat som betyder att man måste lyssna och ge kloka råd. Men är det inte just det man går med på genom att fråga "hur mår du?"...? Eller har den frågan blivit en fråga med ett redan bestämt svar? Är det en social regel nu, att man måste svara "bra"? För man mår inte alltid bra. Det är ett faktum som alla vet om. Man mår dåligt ibland. Och varför inte säga det? Varför inte svara "jag mår skit" den dagen man faktiskt mår skit, när någon frågar. Varför inte vara ärlig? Jo, för att det gör folk obekväma. Man vill inte ha det svaret. Men är inte ett ärligt svar bättre än ett oärligt? Borde man inte känna sig... hedrad när någon faktiskt vill berätta om sina sorger och bekymmer för en? Jag menar, det betyder ju att personen i fråga litar på en tillräckligt mycket för att känna att han eller hon kan dela med sig av sådana saker. Är inte det någonting positivt?

Hur mår du?

Jag mår riktigt jävla dåligt.

Kommentarer
Postat av: Karolina

Folk säger "hur mår du?" för att de vill att det ska verka som att de verkligen bryr sig och finns där för alla. Men i själva verket bryr de sig inte ett dugg. De säger så för att de är själviska, de vill känna sig som bra medmänniskor.



Självklart gäller det ju inte alltid, såklart är det många som man faktiskt bryr sig om och vill stötta. Men jag tror att vad det gäller väldigt många fall så ställer man den frågan för att känna sig bra själv (det betyder nödvändigtvis inte att man inte bryr sig alls, utan mer att man inte frågar för att man vill veta, utan man gör det för att folk ska "tro" att man verkligen vill veta)



Det tror jag iaf :) Man ska inte försöka få folk att se bättre ut än vad de är, folk = själviska :) Det är vi alla :D



PUSS PÅ NÄSAN <3

2010-12-15 @ 20:26:36
URL: http://overdoseoflife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0