Utdrag från en bok jag skriver...

JAG SKEK TILL när jag hörde Angelikas röst i mitt huvud.

 

GABBIE! Jag kan inte andas! Hjälp mig!”

 

”Hon drunknar!” skrek jag panikslaget och började springa mot bryggan. Jag snubblade och kom på att jag hade mina högklackade sandaler på mig. Jag slet och drog i dem tills remmarna sprack. Jag slängde skorna i gräset och tog mig smidigt upp och började springa igen.

 

Jag hade aldrig sprungit så fort i hela mitt liv. Det tog mig tio sekunder att springa de tvåhundra metrarna från lusthuset till bryggan. Jag stannade på det stället där jag sett Angelika stå för bara någon minut sedan och försökte se någonting i det grumliga vattnet. Någonting som såg ut som en svart skugga skymtade under ytan och utan att tänka efter hoppade jag i.

 

Vattnet var svalt och så fullt av tång och grus att jag knappt såg någonting alls. Det smakade salt och det var jobbigare än jag trott att simma mot botten. Jag såg inte mycket, men jag lyckades få tag i Angelikas arm. Jag drog henne uppåt, och sparkade häftigt med benen för att ta mig upp. Det var längre till ytan än jag trodde. Jag tyckte att jag såg skuggor av människor ovanför vattenytan, men när jag blinkade var de borta. Min enda tanke var att jag skulle få upp Angelika ur vattnet.

***


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0