"När du minst anar det"

Jag har aldrig förstått vad man menar med det. Men jag börjar lite förstå innebörden av denna mening.
Det innebär inte att du helt plötsligt, från ingenstans, hittar det där du letar efter. Det innebär inte att allt plötsligt löser sig utan att du lyft ett finger.

Det innebär bara att när du tar ett djupt andetag och reflekterar över ditt liv en smula, då först kommer du upptäcka att saker och ting ändrats. Du är med genom hela förändringen, men du märker den inte förrän du har ändrat allt och kikar över axeln och ser resultatet. "När du minst anar det" innebär att saker och ting inte händer när du står och glor dem rätt i ansiktet och skriker "UTVECKLAS!" "FÖRÄNDRAS!" "BLI BÄTTRE!" Saker och ting händer när du sätter dig själv mitt i händelsens centrum och utvecklas tillsammans med utvecklingen. Du kommer känna någonting, men du kommer inte att förstå förrän förändringen har skett. Då kommer du att vända dig om och storögd betrakta det som har hänt. Du vet att du var där hela tiden. Du vet att förändringen skett och kanske fortfarande sker. Du vet att du inte är färdig. Du ser att någonting händer. Du kommer undra var fasen tiden tog vägen. Var är alla dessa dagar, veckor, månader... Kanske år? Var försvann det onda? När blev allt så här bra? Det spelar ingen roll. Vad som spelar roll är NU. NU känns det, nu märks det! Du har levt i NU under hela förändringen - det är därför du inte märkt att den skett! Fortsätt med det resten av ditt liv.

Jag har aldrig förstått vad man menar med det. Och det gör jag inte nu heller. Jag kanske snackar smörja, men när jag vänder mig om och kikar över axeln... Då ler jag. För jag vet att nu är allting bättre, och jag kan med gott samvete vända mig till NU igen med vetskapen om att jag alltid kommer att ha med mig då, att jag alltid kommer kunna vända mig om och få känna mig stolt över att jag faktiskt är här NU.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0